29/12/12

Compromisu y la XDLLA desixen una rempuesta “contundente” na tema toponímica


Pablo R. Guardado

Compromisu por Asturies y la organización cívica Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana (XDLA) coinciden en reclamar al Gobiernu una respuesta “contundente” pol tema de la toponimia. Ven la oficialidá como solución única.
La federación de partíos calificó de “demencial qu'un ministeriu dea una respuesta que ye un auténticu insultu a la intelixencia, a la llexislación y al autogobiernu d'Asturies”, en referencia a la negativa de Madrid d’utilizar los tóponimos tradicionales del país, oficializaos pol Gobiernu, argumentando que “el único idioma oficial del Principado de Asturias es el idioma castellano”. Compromisu ve necesario “axustar los topónimos de les carreteres a les formes aprobaes pol gobiernu asturianu” y apunta que cola respuesta de Fomentu “lo único que queda nidio ye la fobia escluyente del gobiernu del PP a tolo que s'asemeye a la capacidá d'autogobiernu y al respetu a les decisiones de les instituciones asturianes”.
Los nacionalistes, que tamién faen referencia a la Llei Wert, creen que los populares pretenden “rematar el llabor de desaniciu de la llingua asturiana que yá entamaron gobiernos de tendencies distintes nes anteriores llexislatures, echando p'atrás mesmamente lo poco que se fixo nel procesu de normalización del idioma”. Por último, Compromisu reclama al Gobiernu d’Asturies “una respuesta contundente y digna de les instituciones asturianes” y recuerda “que'l marcu llegal que quitaría les escuses pa la marxinación de la llingua ye la oficialidá”,  polo que pide al conxuntu de la sociedá asturiana y a los partíos politicos presentes na Xunta Xeneral “que se reabra la reforma del estatutu d'autonomía pa recoyer, ente otres reformes necesaries, la declaración d'oficialidá”.

“Muestra la situación anómala del asturianu”
Pa la XDLA, la postura de Fomentu sirve pa mostrar “lo anómala que ye la situación llegal de la llingua asturiana, onde la falta d’oficialidá fai que l’aplicación de la Llei d’Usu dependa del interés de l’Alministración de turnu”, y califica la postura de Madrid como “un ataque a la llexislación propia y al autogobiernu del país”. “Ye chocante que’l mesmu Gobiernu central sía’l qu’afirme que nun va cumplir cola llei porque, al paecer, nun-y debe prestar que'l Gobiernu asturianu llegalice la toponimia tradicional”, añade nun comunicáu l’organización cívica.
Sobre l’anuncia de la Conseyería d’Educación, Cultura y Deporte de que solicitará al ministeriu’l respetu de la toponimia oficial d’Asturies, la XDLA afirma que, al igual qu’asocedió cola Llei Wert, “la petición ye siempre cola boca pequeña y nunca ye contundente y digna de les instituciones asturianes, que se supón que tendríen que defender lo qu’elles mesmes alcordaron, como la introducción del idioma nes escueles nel 1983 y la recuperación de la toponimia nel 1998 cola aprobación de la Llei d’Usu –anque’l procesu nun principiaría hasta’l 2002–”. Al respeuto, asegura qu’esa defensa del idioma “ye una obligación llegal y moral, porque ye'l Gobiernu d’Asturies l’encargáu de defender el nuestru patrimoniu llingüísticu”.
“Nun dexa de llamar l'atención que tanto nel debate sobre la Llei Wert como nel de l'aplicación de la toponimia asturiana podemos ver cómo dende Asturies la conseyera d’Educación y Cultura pide que se tenga en cuenta l’estatus especial de la llingua asturiana, una llingua reconocida nel Estatutu d'Autonomía pero non oficial. Paez ser qu’Ana González escaez qu’esa condición especial del idioma –tamién de los sos falantes– ye la consecuencia del desdexamientu de los distintos gobiernos d’Asturies, de los qu’ella ye heriede y cómpliz, y que nun quixeron regularizar la situación de la llingua, dalgo que provocó una situación insólita y única nel Estáu: una reclamación ciudadana non atendida que yá dura dende la Transición”, argumenta la XDLA. Por último, esti coleutivu quier treslladar al Partido Popular d’Asturies, que nel so programa políticu recoyía’l compromisu de siguir col procesu de revisión de la toponimia, “cuála ye la so opinión sobre tolo que ta pasando: si ta del llau de la llexislación y l’autogobiernu d’Asturies, del llau del programa col que se presentó a les elecciones autonómiques, o ta del llau de la postura de marxinar y facer de menos a la llingua y cultura asturiana, a los sos falantes y, en xeneral, a tola sociedá asturiana”.

Fonte: Asturies.com

2 comentarios:

  1. ¡Ende ye nada! ¿van llograrán una respuesta convincente y cabal? oxalá.

    ResponderEliminar
  2. Ante la marxinación pura nun hai que conformase ensin llucha.

    ResponderEliminar

Los comentarios tán pendientes de moderación. Espublizaránse lo primero dable.