25/5/17

Delles organizaciones faen públicu un manifiestu "en defensa del 25 de mayu"


  Asturias Laica celebra una ufrienda floral y una charra de Faustino Zapico n'Uviéu.
 El primer actu va tener llugar a les 13 hores énte la placa conmemorativa de los acontencimientos vivíos n'Asturies el 25 de mayu que ta asitiada na cai Cimavilla con Altamirano. Nesi momentu va facese llectura del manifiestu 'En defensa del 25 de mayu' que roblen tamién l'Ateneo Republicano de Asturias, l'Atenéu Obreru de Xixón, el Sindicatu Unitariu Autónomu de los Trabayadores de la Enseñanza d'Asturies (SUATEA), Izquierda Asturiana (IAS) y Izquierda Xunida (IX), y que pue lleer completu al final d'esta noticia.
 Mentes, pela tarde, ta prevista una conferencia baxo'l nome de 'El 25 de mayo en su contexto histórico', que va poner l'historiador Zapico. Va ser a les 18 hores na sala de Graos de la Facultá de Pedagoxía.

Manifiestu
Les organizaciones abaxo firmantes, que trabayamos pol bien y la concordia de toos y toes, facemos un llamáu pa que’l día 25 de mayu se reconoza y dignifique como amerita.
La mayoría del pueblu asturianu entá nun conoz lo qu’asocedió en data tan señalada.
Énte la invasión francesa de 1808, el 9 de mayu llegó’l corréu a Uviéu con órdenes pa sometese a la ocupación francesa y tamién cartes particulares qu’esplicaben lo que pasara’l 2 de mayu en Madrid. Informábase nelles sobre asturianos afusilaos poles tropes invasores. Emprimó entós n’Uviéu una revolución contra eses órdenes, que diría espardiéndose a toa Asturies.
El pueblu sulevóse contra les autoridaes de l’Audiencia y la Xunta Xeneral del Principáu que queríen acatar les órdenes que llegaben del mariscal francés Murat dende Madrid. Hasta entós tol poder exercíase en nome del rei absolutu, y les instituciones namái servíen al porgüeyu del cleru y la nobleza.
La Xunta Xeneral del Principáu, que s’aconceyaba nesos díes de mayu, na sesión del día 9 de tarde, énte la presión popular, na sala capitular de la catedral, aprobó desobedecer les órdenes de Madrid. Sicasí, cuando celebró otra sesión el día 13, asoraos poles consecuencies de lo qu’aprobaren y amedranaos pol rexente de l’Audiencia, cambiaron el so determín anterior, acataron les órdenes que llegaren de Madrid y claudicaron dafechu, inorando los pidimientos del pueblu.
Al ver que les autoridaes de la Xunta Xeneral del Principáu y de l’Audiencia se sometíen al invasor entregando la llibertá y la independencia, entamóse un llevantamientu.
El 25 de mayu de 1808 miles y miles de paisanos veníos de toa Asturies asaltaron la fábrica d’Armes d’Uviéu y con elles entraron na capital. Tomaron l’Audiencia, asitiada na cai Cimavilla d’Uviéu y, ellí mesmo, constituyeron un nuevu muérganu de gobierno que llamaron la XUNTA SUPREMA.
Lo primero que fixo la XUNTA SUPREMA (que nada tenía que ver cola Xunta Xeneral del Principáu que claudicara énte’l rexente’l 13) foi reconocer la soberanía popular. Ello ye, qu’“El poder, tol poder, reside y remanez del pueblu” y asina lo xuraron caún de los sos componentes. Declaró la guerra a Napoleón, unvió embaxadores a Gran Bretaña y formó un exércitu de 30.000 homes al que contribuyeron tolos conceyos.
Foi la primer vegada, non solo n’Asturies, sinón n’España, na qu’un muérganu de poder reconocía la soberanía popular. Y nun hai qu’escaecer qu’ésta ye’l fundamentu de la democracia. El 25 de mayu de 1808 reconocióse’l Pueblu como soberanu. ¿Pue daquién que se considere demócrata negase a conmemorar la data na que se reconoció la soberanía popular per primer vegada?
Estos fechos tienen entidá abondo pa considerase en sigo mesmos como constituyentes d’una de les xestes más importantes de la nuestra historia al igual que l’entamu de l’Asturies contemporánea nelaspectu políticu y institucional. Asturies pasa per una crisis de graves consecuencies no económico, no demográfico y no político. Namái una autentica democracia que surda de la voluntá popular va ser pa facer frente a esta grave crisis. Reivindicar y dignificar el 25 de mayu como data de importancia cimera p’Asturies ye un pasu importante porque significa y conmemora al pueblu soberanu.
Somos conscientes de que ye un empeñu difícil y el camín llargu, pero tamos convencíos dafechu de lo xusto y honrao de la nuestra reivindicación.
¡PUXA ASTURIES!
¡PUXA’L PUEBLU ASTURIANU!
¡PUXA’L 25 DE MAYU!                                                                                Fonte: asturies.com

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Los comentarios tán pendientes de moderación. Espublizaránse lo primero dable.