1/10/15

Una bona novela asturiana


Crónica de la lluzEn realidá la pallabra “asturiana” sobraría nesti títulu, porque la novela d’Antón García Crónica de la lluz y la solombra sería una bona novela en cualisquier llingua en que tuviere escrita inclusive, claro, el castellán. Pero préstame ponelo pa resaltar cómo un productu editorial fechu nel nuestru país, puede oldease perfechamente con cualquier otru de lliteratures que tienen un mayor prestixu. N’efeutu, trátase d’una obra escrita por un autor asturianu, que cuenta un tema asturianu que, amás, desendólcase na nuestra tierra,  y ta guapamente publicada por una editorial d’equí. Poro, préstame recalcalo porque avezaos a echar siempres a la escontra de tolo de nueso, bien ta destacar los bonos llogros propios, cuando se producen.
Y digo qu’esta Crónica de la lluz y la solombra ye una bona novela porque tien tolos ingredientes que necesita pa qu’asina asoceda. Antón García, que tien el llistón mui altu d’otros productos suyos tanto en poesía, como en narrativa -por axustanos namás al llabor de creación- llogra equí interesanos con un tema fuerte, desagradable, foscu, como ye la historia d’un doble crime nuna aldea asturiana del conceyu de Tinéu, la detención del culpable, el xuiciu, y el posterior axusticiamientu mediante’l tristemente famosu “garrote vil”. Una historia basada nun fechu real qu’ocurrió na braña de La Zorera, Gancedo, nel añu 1897.
El llibru d’Antón García, y quiero dicilo yá, nun ye aptu pa llectores que nun tengan un bonAnton-Garciaestómadu porque enantes dixi que yera desagradable, pero ye muncho más qu’eso: ye una historia afogante, opresiva, zarrada sobre sí mesma nuna especie de círculu claustrofóbicu que se llee -polo menos nel mio casu- con un ciertu malestar. Pa escribir una historia asina hai que ser, induldablemente, un bon escritor, porque si non nun te quitaría naide d’abandonar la so llectura enantes de llegar a la pallabra fin. En cambiu, l’autor de Tuña tiende una sutil rede de personaxes y personalidaes que garra la to atención dende l’empiezu, llevándote dende la remota braña onde asoceden los fechos, hasta la capital uvieina onde se cellebra’l xuiciu, con retornu al conceyu tinetense que ye onde fina’l condenáu y tamién la novela. Hai n’ésta, talo que si d’una obra de teatru se tratare, tres actos con tres llocalizaciones mui concretes y más d’una vuelta, al lleer determinaes partes de la mésma, pasóme pela cabeza l’alcordanza de les grandes traxedies griegues col so coru del pueblu arrodiando a los protagonistes, mientres estos van camín del tráxicu final que’l Destín-yos tien preparáu.
Pero al marxe de l’anéudota en sí -terrible anéudota, por cierto- Antón aprovecha pa describir con gran aciertu cómo yera la vida naquelles aldées asturianes, remotes, ayenes a la civilización onde la vida de caún taba en boca de tolos demás vecinos. Unos llugares onde la vida yera cualquier cosa, menos saludable, y nun lo digo sólo nel aspeutu mélicu de la pallabra. Y tamién nos cuenta con aciertu la otra vida, la de la ciudá de provincies con un notable guiñu al Clarín que tan bien supo retratala.
La mio norabona, entós, al autor, que con esta potente novela algamó, mui xustamente, el premiu Xosefa Xovellanos del añu pasáu.                               Fonte: trabayudecampu. com/Vicente García Oliva/asturies.com

2 comentarios:

  1. La pallabra "asturiana" nun sobra nel títulu, como se diz. Sobren los complexos d'inferioridá na nuesa lliteratura nacional.

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