3/4/09

Panorama del gaélicu escocés


El gaélicu escocés ye l’idioma celta d’Escocia. Güei fálenlu namái unes 60.000 persones de mou billingüe, y unes 90.000 tienen dalguna conocencia de la llingua, la mayoría nes islles y na costa del oeste del país, pero nel pasáu falóse en toa Escocia.
Sacante les polítiques billingües alministratives y educatives nes Islles Hébrides y ciertu puxu na escolarización nes Tierres Altes, Strathclyde y otres rexones, ta na categoría de en pelligru nel Atles de les llingües de la UNESCO.
Anque menos del 1% de la población escocesa total de 5,1 millones falen esti idioma, pa los que lu falen, hai dellos periódicos y programes de radio disponibles. L’añu 2005 aprebóse nel Parllamentu d’Escocia la llei que fai del gaélicu escocés una de les llingües oficiales d’Escocia, xunto col inglés.
Dende’l 2008 entamó BBC Alba que tresmite gran parte de los sos conteníos en gaélicu. La BBC tamién opera la Raidió nan Ghàidheal. Y tien presencia na prensa de la fastera, asina como na lliteratura y na música escocesa.
El muérganu pa la so promoción y desendolcu ye Bòrd na Gàidhlig. Los sos finxos cimeros son:
-Xorrecimientu del númberu de falantes del gaélicu escocés
-Da-y puxu al gaélicu como llingua na comunidá y nel llar
-Promover el gaélicu na vida cultural d’Escocia.
-Desendolcar l’usu del gaélicu en tolos aspeutos de la vida escocesa

2 comentarios:

  1. Amb un problema afegit que tenen a Escòcia, que és que a més de la llengua pròpia, el gaèlic escocès, tenen gairebé oficialitzat el Scots, el dialecte anglès que parlen a Escòcia, amb gramàtica i diccionaris propis. I aquest Englotish sembla ser que és més problema per al gaèlic (com sempre la llengua minoritària és la que rep) que per a l'anglès.

    ResponderEliminar
  2. ¿falábase en toa Escócia? Pa min que los pictos falaben otra llingua dixebrada.

    ResponderEliminar

Los comentarios tán pendientes de moderación. Espublizaránse lo primero dable.