28/4/09

Hai 863.000 falantes d'euskera n'Euskal Herria


El Gobiernu vascu asoleyó’l IV Mapa Sociollingüísticu, que recueye datos de 2006 y nel que se conseña que l’euskera tien 863.000 falantes lo que supón el mayor númberu de falantes de tola so historia. Un aspeutu mui positivu ye la importancia de la rede educativa.
Según los datos recoyíos nesti estudiu, el 37,5% de los habitantes de la Comunidá Autónoma Vasca sabe euskera, lo que supón una xuba de 15,5 puntos respeutive a la situación nos caberos 25 años. A esto añádese qu’un 17,3% de los habitantes del País Vascu son billingües pasivos (entienden l’euskera, pero nun lo falen), mientres qu’un 45,2% namái sabe castellanu. Hai 25 años, yera un 60% de la población la que sólo sabía castellanu. El númberu de falantes d’euskera aumentó en 325.000 nesi tiempo.
En total son 755.000 persones les capaces de falar vascu na Comunidá Autonóma Vasca, a les qu’hai que sumar los falantes de Navarra y del País Vascu francés, qu’ente dambos los dos territorios sumen más de 100.000 falantes, lo que fai un total de 863.000 falantes. Per territorios, en Guipúzcoa son billingües el 53,3% de los sos habitantes, a lo qu’hai que sumar un 15,8 de billingües pasivos, mientres que n’Álava’l porcentaxe d’euskaldunes asitia nel 25% y en Vizcaya nel 31,3%.
Si en 1981 el 31% de los falantes superaba los 65 años, la tendencia camudó dafechu y los datos espeyen qu’anguaño la metada los vascos menores de trenta años son billingües, y el porcentaxe duplícase ente quienes nun cumplieren entá los 20, por cuenta que’l 75% de los menores de 15 años sabe euskera.
Amás, l’euskera pasó d’alitar mayoritariamente nes poblaciones pequeñes y medianes de les zones tradicionalmente vascófones a les ciudaes. Anguaño la metada de la población billingüe vive nos grandes núcleos urbanos nos qu’habita’l 65% de la población vasca. Otru datu ye que, anque siguen seyendo mayoría los vascófonos de llingua materna vasca, el 44% de los euskaldunes tuvo como primera llingua’l castellanu, porcentaxe qu’algama’l 59% ente los menores de 35 años.
Pero nel so emplegu na familia, nun se rexistra dengún cambéu nos caberos años, calteniéndose nun 21,4%. Según el Gobiernu vascu la sida ye que “gran parte de los billingües actuales deprendieron la llingua fuera casa, a diferencia de lo qu’ocurría hai 25 años”.

2 comentarios:

  1. Les cifres nun siempre son reales, el gobiernu vasco casi siempre esagera.

    ResponderEliminar
  2. Anguañu los neños y xóvenes euskaldunes deprenden l'euskera nes escueles y non na so casa de los pas y de los güelos, ye un deprendimientu artificial y forzáu pol gobiernu vascu.

    ResponderEliminar

Los comentarios tán pendientes de moderación. Espublizaránse lo primero dable.