UN BLOGUE PA FALAR DE LES LLINGÜES MINORIZAES Y ESFRUTAR DE LA LLECTURA ----------------------------------------------- "Nel idioma ta l'árbol xenealóxicu d'una nación" Samuel Johnson------------------------------
29/7/13
La premsa generalista diària en català augmenta un 83% la seva difusió en dos anys
La premsa generalista diària en català ha augmentat la seva difusió en un 83,3% en els últims dos anys i ja representa al voltant d'un terç dels exemplars que es venen en territori català, segons revela la setena edició de l'Informe de la Comunicació a Catalunya de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que analitza l 'evolució del sector al llarg del 2011 i 2012.
La coeditora de l'informe Marta Civil ha explicat en roda de premsa que aquest augment de la difusió de la premsa generalista en llengua catalana també s'ha produït en el consum de ràdio i televisió a Catalunya, amb més influència de les emissores i canals en català.
Malgrat això, encara flaquegen a l'ús del català la premsa esportiva, les publicacions de periodicitat no diària, el cinema i els videojocs, ha afegit Civil, que ha destacat la "necessitat de les nacions sense Estat d'especialitzar-se en comunicació i cultura com via per a la seva supervivència a mitjà termini".
Durant el període en el qual se centra l'informe els mitjans de comunicació han patit un empobriment de l'oferta, el que ha fet "perillar" la qualitat informativa i ha deixat en atur a centenars de professionals.
El 2011 i 2012, el sector ha experimentat una caiguda de la inversió publicitària del 26%, després d'una "tímida" recuperació registrada el 2010, i en el mateix període la televisió ha deixat de ser el líder dels suports publicitaris per volum d'inversió, superada per la publicitat personalitzada.
La reducció publicitària ha provocat la reestructuració interna dels grups de comunicació, que també han hagut d'afrontar deutes, el que ha tingut "conseqüències sobre el pluralisme i la independència del sector".
L'estudi també percep una tendència dels mitjans de comunicació a incorporar el pagament per continguts, especialment en les edicions digitals dels principals mitjans impresos, i un augment del consum de continguts culturals gratuïts.
QUALITAT ACADÈMICA
El rector de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Ferran Sancho, ha exalçat la qualitat acadèmica de l'informe i ho ha valorat com una peça imprescindible perquè Catalunya "s'autoconstrueixi a poc a poc".
"La informació social és una estructura d'Estat, tot i que jo prefereixo denominar-la estructura social", ha afirmat Sancho, que ha apostat per utilitzar l'anàlisi de l'informe per elaborar estratègies que permetin millorar el sector de la comunicació català.
El secretari de Comunicació del Govern, Josep Martí, ha coincidit amb Sancho a l'ús pràctic de l'informe: "Es tracta d'una eina útil per planificar les polítiques de comunicació a Catalunya".
De fet, l'informe assenyala la necessitat d'impulsar un "pla nacional de comunicació" que compti amb les aportacions del sector, l'administració pública, la societat civil i les universitats.
Al marge de la valoració de l'informe, Martí ha constatat que es treballa "sota molta pressió" per poder donar subvencions als mitjans de comunicació privats, que aquest any rebran 6,5 milions d'euros davant dels nou del 2012, tot i que ha mostrat el seu desig de tornar a aquesta xifra el 2014.
30 INVESTIGADORS
El director de l'Incom-UAB, José Luis Terrón, ha ressaltat el caràcter "interuniversitari" de l'informe, en l'elaboració del qual han participat un total de 30 investigadors --21 homes i 9 dones-- de nou universitats públiques i privades, set d'elles catalanes.
El director general de Comunicació i gabinet de presidència de Gas Natural Fenosa, Jordi García Tabernero, ha exalçat la col·laboració públic-privada en l'elaboració de l'informe, que ha permès constatar que "la maleïda crisi no fa excepcions i afecta a tots els sectors".
També ha destacat que el document permet reflexionar sobre el sector en un moment de canvi en el qual "tot va molt ràpid", i ha apostat per aprofundir en el comportament dels mitjans de comunicació i el seu impacte social.
Gas Natural Fenosa és el principal patrocinador privat de l'informe del sector, que també té el suport econòmic de la Generalitat.
Fonte: Europa Press
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
A dios rogando y col mazu dando, sobremanera col mazu tizando pero bien fuerte.
ResponderEliminarUi Clodomiro, Clodomiro, encara no em començat amb el "mazu". Quan comencem sabràs el que és bo!
ResponderEliminar¡probetón!
ResponderEliminarSí, som tan "probes" que per això us hem de robar cada any molts milions d'euros.
ResponderEliminarProbetón tú, Ayuso, non los demás, tú namás yes un probetón.
ResponderEliminarPer això cada nit vinc a robar-te a casa teva, plurinònim covard.
ResponderEliminar