13/6/09

Hai 9.119.000 falantes de catalán

L'Institut d'Estudis Catalans (IEC) espublizó un informe sobre la situación de la llingua catalana ente los años 2005 y 2007, que recueye, sobre too, la influyencia que les reformes de los estatutos tuvieron en materia llingüística, y critica duramente la "política secesionista" de la Comunidá Valenciana al considerar el valencianu como llingua propia.

L'IEC destaca la reforma del Estatutu de Cataluña, que reconoció, "con un ampliu consensu", el catalán como llingua propia, equipáralu col castellanu y desixe'l deber de conocencia. Tamién sorraya les "renovaes collaboraciones" coles Islles Baleares y la entrada d'Andorra na refundación del Institut Ramon Llull (IRL).

Los datos apurríos pol Informe sobre la situació de la llengua catalana (2005-2007) falen de que la llingua catalana ta en riesgu de desapaecer nes zones urbanes del País Valencià, la Catalunya del Nord y l'Alguer. Calcúlase que namái la metada de los valencianos que viven nes ciudaes tresmiten el catalán a los sos fíos. En l'Alguer y la Catalunya Nord, la tresmisión desapaeció cuasi del tou.

La Franxa ye onde más se fala catalán nel llar. Calcúlase que más del 80% de persones usen el catalán nel llar nes comarques centrales; ente’l 60% y el 80% na Franja de Ponent; ente’l 40% y el 60% nes zones más urbanes de Cataluña y les Islles Baleares; ente’l 20% y el 40% n’Andorra y País Valencianu; y menos del 20% na Cataluña Norte y l'Alguer.Según esti estudiu, unos 11 millones de persones entienden el catalán; 9 millones de persones saben falalu; y unes 6 millones utilícenlu nel llar.
L'informe llamenta que cola reforma estatutaria del 2006 la Comunidá Valenciana considere'l valencianu "llingua propia", y critica que'l Partíu Popular siga "dominando les instituciones" y reivindicando la "individualidá" del valencianu sobre'l catalán.
Nesti sen, l'informe cita a l'Academia Valenciana de la llingua, que reafirmó la xunidá de la llingua y l'anulación per parte del Tribunal Supremu de la orde que torgaba homologar los títulos de catalán. Amás, tamién critica la falta de "profesoráu cualificáu llingüísticamente" y la ufierta "insuficiente" de llinies en catalán nes escueles valencianes, nes que decenes de miles de neños quedaron ensin escolarizar.

Nes Islles Baleares, l'IEC deteuta un cambéu de tendencia importante. L'informe considera que se frenaron delles iniciatives destinaes a "reducir la catalanización de la cadena pública de televisión IB3", y a "debilitar la esixencia llingüística a los funcionarios".

Amás, l'informe llamenta que la reforma del estatutu d'Aragón nun incluyere la oficialidá del catalán y l'aragonés, asina como la situacion "estancada" del catalán en L'Alguer (Cerdeña) y les rexones franceses de Llenguadoc-Rosselló, onde según l'IEC, el so presidente "encabeza polémiques pa facer más periférica la llingua catalana".

L'informe tamién recueye datos absolutos en cuanto a númberu de falantes, y indica que 11.011.168 persones nos territorios de llingua catalana entienden el catalán, mientres que 9.118.882 declaren saber falalu, lo que confirma, según l'IEC, l’allugamientu del catalán ente les llingues "medianes" de la Xunión Europea.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Los comentarios tán pendientes de moderación. Espublizaránse lo primero dable.