13/5/09

"Nature" favoratible a les llingües minoritaries


La revista Nature, una revista científica británica na cuala una gran mayoria d'investigadores quedríen espublizar los sos artículos, pol gran impautu que tien na comunidá científica, dedicó fai un añu un editorial a les llingües minoritaries (ensin suscripción namái se puen ver les primeres llínies nel enllaz).

L'editorial titúlase "Comédie-Française" y nuna entradina diz: "Les llingües minoritaries habríen tar protexíes, en Francia y en cualesquier otru llugar." L'editorial critica la oposición de l'Academia Francesa a la posibilidá de que la constitución francesa puea faer mención de les llingües rexonales nel so primer artículu. L'Academia creye qu’esta mención desafía la llóxica y sedría una amenaza pa la nación, y xustifica la so negativa diciendo que ye tan evidente que les llingües rexonales formen parte del padrimoniu cultural, que la proteición constitucional ye innecesaria. Nature diz qu’ello ye falsu y qu’esta falta de reconocencia constitucional impidió que Francia pudiere roblar trataos internacionales pa conservar les llingües minoritaries; los tribunales decíen qu’esta robla diba a la escontra de principios constitucionales de l'estáu francès como la indivisibilidá de la República o la xunidá del pueblu francés. Y l'editorial pon l'exemplu de la llingua bretona, que taría erradicada va tiempu si nun fuere pol determín del pueblu bretón de caltener y protexer la so llingua.Nature diz que lo que desafía la llóxica ye precisamente esti votu de l'Academia Francesa, nun momentu nel que la globalización ye una amenaza pa la metada de les llingües que se falen na Tierra (unes 6500). Ello sedría una gran perda pa la humanidá. Y l'editor suxer que la otra gran academia francesa, l'Academia de Ciencies, faiga sentir la so voz nesta cuestión. Tamién fala l'editorial de los beneficios que tién el billingüismu y menciona’l testimoniu de científicos franceses que falen una de les nomaes llingües 'rexonales', qu’esti billingüismu aidó-yos nel deprendimientu del inglés y d'otres llingües.

Conclúi la editorial que la mención de la constitució francesa que foi refugada pel Senáu conservador habría ser introducida otra vegada "pol bien de la ciencia y de la bayura del so [de Francia] padrimoniu" y que Francia habría de roblar la Carta Europea de les Llingües Rexonales o Minoritaries.

Fonte: Mercè Piqueras, nel blogue La lectora corrent

1 comentario:

  1. Nun podía ser d'otra manera, la revista Nature ye un referente n'el mundu cultural y llingüísticu, ye normal que se pronuncie n'estos términos.

    ResponderEliminar

Los comentarios tán pendientes de moderación. Espublizaránse lo primero dable.