1/12/15

L’Academia critica unos presupuestos “fondamente discriminatorios”


L’Academia critica unos presupuestos “fondamente discriminatorios”
L’Academia siéntese deceicionada polos presupuestos del Principáu y “la situación oxetivamente inxusta y fondamente discriminatoria” de los mesmos.
L’allugamientu de l’Academia de la Llingua Asturiana énte la propuesta presupuestaria del Gobiernu d’Asturies en rellación cola llingua asturiana, o “la imposibilidá de facer política llingüística ensin presupuestu económicu que la sofite” como la noma’l comunicáu qu’ayeri ufiertaba pela tarde l’Academia, conozse después de que delles de les asociaciones de defensa del idioma coincidieren nes crítiques.
L’Academia de la Llingua Asturiana, llueu de conocer pelos medios de comunicación la propuesta presupuestaria destinada al asturianu que’l Gobiernu d’Asturies acaba d’unviar a la Xunta Xeneral del Principáu, quería trasladar ayeri a la opinión pública “la so más fonda deceición pol conteníu de la mesma: N’efeutu, les espeutatives yeren otres darréu del pautu d’investidura algamáu ente la FSA-PSOE ya IX, tamién tres la proposición non de llei aprobada (a mediaos d’ochobre pasáu) mayoritariamente nel parllamentu asturianu colos votos favoratibles d’IX, PSOE, Foro y Podemos, asina como dempués del alcuerdu presupuestariu pal exerciciu viniente ente’l Gobiernu d’Asturies y el grupu parllamentariu d’IX”.
Pala Academia, “plantegar que se pue facer política llingüística con un presupuestu de 1.500.000 d’euros (esto ye, 1,5 euros por asturianu) ye daqué ofensible pa toles persones con una mínima sensibilidá llingüística y cultural asturiana. Da que pensar, nesti sen, el fechu de qu’otres comunidaes con llingua propia, ente elles les que menos dediquen a política llingüística, s’estremen tanto de la propuesta asturiana. Asina -y al marxe de partíes económiques concretes destinaes a educación, vida parllamentaria, xestión de diputaciones y universidaes, etc.- Galicia y Valencia tripliquen por persona’l presupuestu asturianu; Baleares cuadriplícalu; y Navarra, pa cuasi la mitá de población qu’Asturies y con una proporción d’usuarios de la llingua autóctona que nun sobrepasa’l 10% de la población, dedica a política llingüística 4.000.000 d’euros. Too ello por nun falar del presupuestu destináu a la proteición del aranés que, cenciellamente, multiplica por 10 euros el presupuestu por persona n’Asturies”.
Na nuesa comunidá, llueu de lo anterior, faise dafechu imposible falar de recuperación lingüística pala Academia, ya inclusu de política lingüística favoratible “cuando se cunta con unos recursos tan escandalosamente insuficientes. Ye verdá qu’hai midíes que dependen esclusivamente de la voluntá política de los xestores institucionales y que puen facese a coste cero (por exemplu, les rotulaciones de nueves instancies y servicios públicos cuesten tanto n’asturianu como en castellanu, espublizar un anunciu institucional nos medios de comunicación cuesta lo mesmo n’asturianu qu’en castellanu, etc.), pero ye verdá qu’hai otres munches midíes que nun se puen llevar alantre, nin n’Asturies nin en dengún otru sitiu, si nun van acompañaes del encontu económicu que les faiga creíbles”.
Esta ye la “llaceriosa situación cola que nos atopamos agora na tramitación parllamentaria de los presupuestos. ¿Qué facer, entes?” Pues, en primer llugar, pala Academia de la Llingua ha llamase  “l’atención sobre estos fechos pa de nengún mou se puea repitir situación asemeyada n’años venideros y, sobre too, actuar agora mesmo, nel intre, faciendo ver a los partíos políticos que llevaron nos sos programes midíes concretes de política llingüística la necesidá de plantegar enmiendes parciales a los presupuestos del 2015 que meyoren les partíes económiques destinaes a la llingua y cultura d’Asturies”.
Ye obligación de l’Academia de la Llingua Asturiana “denunciar una situación oxetivamente inxusta y fondamente discriminatoria, una vegada más, pa la llingua asturiana y pidir a los partíos políticos con representación na Xunta Xeneral del Principáu d’Asturies qu’igüen una situación que nos avergoña como asturianos”.
Fonte: Asturnews

5 comentarios:

  1. Pero bonu, home, ¿cuándo-y interesó al Psoe la llingua y la cultura asturianes?, ¿ye que somos nuevos nel asuntu del asturianu y el gobiernu nomáu o llamáu "asturianu"? ¿a qué vien agora'l resgase les vestidures? menos llamentos y más acción, académicos y académicas, MÁS ACCiÓN.

    ResponderEliminar
  2. L'amigu Eloy tien tola razón.Por favor señores y señores Académicos de la Llingua Asturiana, menos llamber la mano y el culu d'estos políticos del gobiernín "asturianu" qu'atenten contra lo nueso (y so, recuérdenlo) y más actuar no normal al usu na sociedá asturiana.

    ResponderEliminar
  3. L'ALLA cumple col so papel institucional. Son los partíos políticos, los sindicatos y les asociaciones, los que tienen de movilizar a la xente.

    ResponderEliminar
  4. Ye bien bonu socializarse un pocu y enrocarse en sí.

    ResponderEliminar

Los comentarios tán pendientes de moderación. Espublizaránse lo primero dable.