30/10/16

Celia en la Revolución (II)


“Celia en la Revolución” ye un manuscritu qu’Elena Fortún principió a escribir durante los mesmos socesos que narra, en plena Guerra Civil española, y que finó yá nel esiliu americanu en 1943. Escritu a llapiceru, atopóse años depués y un poco por casualidá y, según dicen los editores, taba ensin correxir pola autora y costó munchu trabayu pasalu a llimpio y da-y una coherencia pa la so publicación, cosa qu’asocedió en 1987.
L’autora madrileña emplega al so personaxe favoritu -la neña Celia- pa cuntar unos acontecimientos que-y dexaron una fonda güelga a ella, al igual qu’a tolos españoles que tuvieron la desgracia de vivilos. Equí Celia yá nun ye una neña más o menos ocurrente, sinón que ye una adolescente de 16 años a la cuál los fechos pelos que va a dir pasando van faciéndola maurecer hasta un final abiertu, nun sé mui bien si el definitivu o unu provisional a la espera d’unes correiciones que nunca llegaron a facese.
Y lo que cuenta Elena Fortún, por boca del so personaxe, ye cómo trescurría la vida cotidiana na estaya republicana dende l’aniciu la contienda hasta los caberos díes de la mésma. Nun hai equí frentes de guerra, anque toa España fuera un frente de guerra, nin nomes de políticos d’un o otru bandu. Ye namás, y na menos, la memoria d’una traxedia al traviés de los que la sufrieron na retaguardia. Celia, como’l restu los españoles, trema colos bombardeos, pasa una fame atroz (dellos díes marcha pa la cama con un vasu caliente d’agua endulzada), ve desfacese la ciudá, ve morrer a xente a la que quier y va quedándose sola, separtada de los sos hermanos más pequeños y de so padre, feríu, al que nun pue atender. Asina va pasando, según los avatares del conflictu, de Madrid a Valencia, a Albacete, a Barcelona, y otra vuelta a empezar.
Depués de lleer la novela, lo qu’a min me tresmite l’autora ye que los buenos y los malos nun taben agrupaos por bandos. Nun había un bandu onde taben los buenos y otru los malos, sinón qu’ente la xente corriente, la de a pie, la que sofría les violencies cotidianes, habíalos buenos y malos. Xente que se xugaba’l pelleyu por aidar a otros, y xente que nun tenía altor moral nengún: que denunciaba, que tomaba la xusticia pola mano, qu’especulaba cola fame de los vecinos… Otra cosa llamativa ye’l distintu mou en que se vivía la guerra d’unos llugares a otros de la retaguardia. Asina, mientres Madrid yera una ciudá cuasi destruyida, onde’l mieu, la fame y los “paseos” s’espardíen auquiera, en Valencia les tiendes taben abiertes y tomábase café nes terraces, y en Barcelona podía dise al cine, a un restaurante o a un cabaré, pese a los bombardeos que nun faltaben. Sólo al final, cuando la derrota yá yera inaparable, se contaxó’l desastre a tolos llaos.
Novela emocionante, dura, que se llee con una llárima nos güeyos, anque la bondá inxenua de la protagonista la ducifica un poco. Quiciás ehí s’asitie la única crítica que pueda facese. Celia ye demasiao inxenua inclusive al final cuando ya la cosa ta decantada. La mocina nunca nun llega a entender lo que ta pasando, nin sabe posicionase nun de los bandos, anque so padre ye militar de la República y a so güelu lu maten nel primer capítulu de la novela. Nun paez mui creyible esa especie de inorancia infantil nuna moza de dieciseis años, edá na que otres moces, quiciás pola propia situación, tienen una conciencia más real de los fechos. Poca crítica pa un rellatu qu’espeya lo que fue esa llamada “tercera España”, que nun tenía sitiu en nenguna de les otres dos, y al que los perguapos dibuxos d’Asun Balzola “pespuntéen” con aciertu. Mui recomendable.              Fonte: trabayudecampu.com

2 comentarios:

Los comentarios tán pendientes de moderación. Espublizaránse lo primero dable.