![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgg7T6xuK96gOMSytX4XLEP40HhgTO2VUeHPyCdFjIoT_trepAdxC4HyR2LYC_VMxpPojvmrDmumbNSIcU1aRfB9ZhILMXRDs0QF5BzkG552j4z5nGBYIqR8tTI_aztvTkSO7ZDey6bAif7/s320/ZUBEROA.jpg)
els dos pols de paradís i infern. De fet, al capdamunt de la porta vermella es mou un ninot articulat amb perfil de dimoni. Al centre, i a un nivell superior com en l'escena elisabetana, s'hi disposen els músics, que tothora acompanyen l'espectacle.
Enguany la Pastoral es titula Xahakoa (La bota), de Patrick Queheille, i l'argument gira a l'entorn de la resistència contra l'ocupació nazi, si bé incorpora i reelabora diverses seqüències característiques dedicades a escenes de caça, concursos d'improvisadors (bertsolaris), comparses de carnaval, entrada dels pastors navarresos amb el ramat de cabres, danses populars i cants corals intercalats. L'espectacle posa en relleu la vida i l'obra d'Attuli, un important bertsolari i escriptor suletí del segle passat, i hi ha contínues referències metateatrals sobre la composició de la mateixa Pastoral, els avatars de la seva escenificació, amb la incorporació de les dones en els rols femenins per primer cop el 1946, així com la importància de la llengua com a element d'identitat i de reconeixement del poble basc. Un dels cants més emotius de l'espectacle ve a dir: “El tresor llegat pels nostres avantpassats a través dels segles, quin miracle!, és la llengua basca, transmesa amb naturalitat de boca a orella. Una llengua no es perd perquè els qui no la saben no l'aprenen, ans perquè els qui la saben no la practiquen”. La sonora bellesa de l'idioma més antic d'Europa i el més acorralat pels estats jacobins que el trepitgen, és pronunciada amb una cantilena de remotes ressonàncies i una interpretació estereotipada amb seguicis en fileres enfrontades, recorreguts en cercle o en tric-trac i coreografies d'antiga estirp. Els únics parlaments sense entonació melòdica són reservats als satans, que, com els dimonis del drama religiós medieval, són privats de música perquè el diable és enemic de l'harmonia.
L'organització d'aquests macroespectacles cada any recau en una població de Zuberoa i s'obté a l'encant. Enguany es fa a la localitat de Barkoxe i han desfilat per l'escenari dos centenars de personatges, coordinats per l'errejenta, el director i sovint autor de l'obra que mai no abandona l'escena, ans, com el consueta medieval, ordena les entrades i sortides dels actors i dels músics amb un banderí roig i un de blau. Participació entusiasta de tot un poble conscient de la importància de la Pastoral com a eix del teatre nacional basc i escola viva de la llengua.
09/08/10 02:00 - Zuberoa - Francesc Massip
Fonte: Avui
Ye un fechu notoriu que Francia nunca reconoció'l país vascu ni la so llingua como signo d'identidá del mesmu. Ni oyir falar d'ello. Parecíu al casu del gobiernu asturianu escontra la reconocencia de la oficialidá del asturianu, un rechazu visceral pero ye incompresible que llueu presume d'asturianismu nos actos oficiales.
ResponderEliminarnin el bascu, nin el catalán, nin l'occitanu,nin el corsu, nin el bretón, nin el flamencu, nin l'arpitagne, nin l'alemán nin el lorenés nin el el creolé del Caribe o de Reunión.
ResponderEliminar