19/2/15

NEL CAMÍN DE LA OFICIALIDÁ

         

Va cuarenta años, el venti de payares de 1975, l'estáu español entama la transición qu'empobina a l'actual democracia. Dende entós, n'Asturies gociamos del drechu de poder escoyer nes urnes llibremente cada cuatro años a los gobiernos que van dirixir el país. Nestes décades, y baxo una escasa alternancia, nun hebo nengún apueste seriu pola potenciación de la nuesa cultura. Los partíos con representación na Xunta Xeneral siempres se supeditaron a les órdenes impuestes dende Madrid, desatendiendo a costa fecha el porgüeyu de lo qu'equí realmente se necesitaba. Asina pues, en poco tiempu, Asturies pasó a ser un país con gran pesu nel estáu a ser una fonte d'emigración por perda d'emplegos, destrucción del mundu rural, precarización salarial, pieslle d'empreses, etc. Too ello, amuésase na pirámide demográfica onde se sopelexen más muertes que nacimientos y una población cada vegada más avieyao y dependiente con menor tasa d'anovación. Daqué abegosu pa un país.
            Si a los partíos políticos con representación na Xunta Xeneral nunca-yos esmoleció esta perda demográfica, los intentos d'otros p'algamar representación y poner Asturies en valir foron siempres probes. Bien por intereses partidistes o particulares, la hestoria del nacionalismu asturianu -como veceru d'esti pruyimientu- ye la de la ruptura y la xuntanza cíclica d'ésitu ramplón. Nel meyor de los casos, la competencia ente organizaciones nacionaliegues siempres fexo xebrar los votos y les fuercies en dos grupos.
            Nel actual escenariu políticu, col aprucir de Podemos, muncha xente con ideoloxía asturianista y/o nacionalista, averóse a esti partíu aprovechando'l paragües qu'ufierta a la escucha de les bases y a una mayor sensibilidá pa colos sos intereses de la población. Esti fechu amuésase claramente nel tema de la oficialidá del asturianu, onde en muncha propaganda usa esta llingua como vehicular xunto col castellanu. Un acontecimientu cuasi inéditu (solo compartíu con IU-IX) pa un partíu con grandes posibilidaes de representación y fundación madrilana. A pesar d'ello, cuando les bases de Podemos tán tovía ensin afitar, a esti partíu reclámense-y unes resoluciones y esplicaciones a les que tovía nun pue acoyer. Y anque'l tema de la llingua caltria nos drechos universales de la humanidá, depués de más de trenta años de democracia, n'Asturies tovía hai munches rocees que superar y combatir. Poro, dexemos que trabayen, que s'organicen, que falen, qu'alderiquen y, dempués, que s'espresen. Y dexemos, a la fin, qu'esta xente asturianista y/o nacionalista que s'averó a Podemos puea lluchar polo nueso ensin torgues nin pilancos. Tiempu habrá pa pidir desplicaciones o pa festexar.
            D'otra mena, ¿daquién ta convencíu que nel actual escenariu, el nacionalismu astur va algamar representatividá en 2015 y condicionar la oficialidá? Depués de más de trenta años onde solo había PSOE, PP ya IU-IX y nun se pudo abrir una vía clara na política con calter asturianista, ¿agora sí vamos poder en 2015 condicionar la oficialidá?

Blogue Falar y lleer

12 comentarios:

  1. Perbona y bien lóxica argumentación esta del editorial del blogue Falar y Lleer.
    El problema ye que Podemos nun sabemos lentá o que piensa, lo que plantega, lo que quier faer, porque preséntase (terrible incongruencia política) ensín bases, ensín idegues concretes publicaes o daes a conocer, ensín propuestes polítiques. Una incógnita bien peligrosa esta de pidir el votu ciegu y en blancu pa una organización política que ye radicalmente comunista a la antigua usanza ensín concesiones a les particularidaes del signu que fueren, ver Cuba, Venezuela, Corea del Norte, la antigua Urss... Bonos y esperanzaos sí, cegaratos y apurríosos a lo ocultu non.

    ResponderEliminar
  2. Nel camín de la oficialidá ye un noble cantar d'amor desesperada pola oficialidá bien dignu d'aplausu. Pero nun escaezamos que ye'l pueblu asturianu'l que tien que glayar y esixir na cai polal so llingua. Ye una premisa esncial.

    ResponderEliminar
  3. Totalmente acordies con l'editorial.

    ResponderEliminar
  4. Enforma curiáu con Podemos que ye toa trampes y mentires. Ah, el verdadero xefe de la cla ye Monedero, el banqueru del grupu, nun engañéis. Nin asturianu nin nada, busquen les perres.

    ResponderEliminar
  5. Nunca me dexará de llamar l'atención como un partíu puede pedir al empar que lu votes y que dexes que s'esclarie. Nin que a la xente que llucha pola se dea cuenta de qu'una vez escoyíos los representantes el camín queda más zarráu y la presión tien de materializase en votos.

    Tuvimos munches esperiencies, y quiciás la situación y la falta d'eficacia del movimientu llingüísticu tea rellacionao cola incapacidá pa deprender d'elles.

    Si hai de retroceder a la época de les duldes y mantenese pasivos perfecto, pero llueu nun val llorar.

    ResponderEliminar
  6. La xente, Sumiciu, la xente ye la que tien la pallabra y non los partidos oscurantistes y cambiantes.

    ResponderEliminar
  7. Dalgunos gárrense a un clavu amburando y ye que la necesidá ye mala compañera.

    ResponderEliminar
  8. ...y la xente nun se moviliza, que la clave.

    ResponderEliminar
  9. Magnífica editorial enllena de perbona voluntá y deseos d'una oficialidá que nun acaba de llograse pero que va llegar más bien llueu que tarde. Bien.

    ResponderEliminar
  10. Podemos nun ye la solución, ye'l problema.

    ResponderEliminar
  11. Un grande problema de corrupción ensín cincar entá el poder? qué va ser dempués?

    ResponderEliminar
  12. ja, ja, ja, ¡preparar! y depués nun vos quexéis y nun digáis que nun tais alvertíos.

    ResponderEliminar

Los comentarios tán pendientes de moderación. Espublizaránse lo primero dable.